『リバティメディアの未来はF1にある』とジョン・マローン氏が語る
メディア界の大物ジョン・マローン氏は今週、リバティメディアの保有資産を整理し、グレッグ・マフェイの退任に伴い暫定CEOに就任する重要な動きを行いました。マローン氏は自身の役割を「過渡的」と強調し、「83歳、まもなく84歳になる私が、非常に活動的なCEOになることは考えにくい」と述べました。代わりに、長期的な実務CEOを探し、リバティをF1を主軸とする企業に再構築する計画です。
マローン氏は、「次世代のリバティは…メディア事業にはいないかもしれない」と、リバティの方向転換を示唆しました。クリーンなバランスシートを持つ「純粋な事業体」としてリバティを位置づけることに期待を示し、F1が成長の中心になると付け加えました。「特定の分野で事業体を持つ今、その中での拡大方法を探っていく」と説明し、「追加のレース投資、ブランドの活用、マーチャンダイジング、そしてスポーツのプレミアムな性質の継続的な発展」を計画していると述べました。リバティはすでにMotoGPの買収契約を結んでおり、さらなるレース関連投資の可能性もあります。
マローン氏は、規制の変更により、特に「好調を維持している」スポーツコンテンツにおいて、メディアの統合がより速く進む可能性があると示唆しました。また、イーロン・マスクのスターリンクなどからの無線通信競争の中で、通信事業の取引に対して楽観的な見方を示しました。「産業の手を縛り…ビッグテックが暴走するのを許すのは…不適切だ」とマローン氏は述べました。
メディアの将来については、すべてのメディアが最終的にストリーミング化されると予測しました:「放送局はストリーマーに変わっていく…スポーツ投資は両プラットフォームで上手く機能するため重要だ」と述べましたが、ローカルプログラミングへの潜在的な影響については警告を発しました。
Future of Liberty Media Will Be In Formula 1, John Malone Says
Media mogul John Malone made significant moves this week, simplifying Liberty Media’s holdings and taking the role of interim CEO following Greg Maffei’s exit. Malone emphasized his role as “transitional,” saying, “At 83, going on 84, I am unlikely to be a highly active CEO.” Instead, he’s looking for a long-term operational CEO and plans to restructure Liberty to focus primarily on Formula 1.
Malone hinted at a shift for Liberty, noting that “next-gen Liberty… may not be in the media business.” He expressed excitement about focusing Liberty as a “pure-play” with a clean balance sheet, adding that F1 would be central to its growth. “Now that we have a vehicle, in a specific defined area, we will look for ways to expand within that,” he explained, with plans for “additional racing investment, exploiting the brand, merchandising, and continuing to develop the premium nature of the sport.” Liberty already has a deal to acquire MotoGP, with potential for more racing investments.
Malone suggested that regulatory changes could spark faster media consolidation, especially in sports content, which “is doing quite well.” He also expressed optimism for telecom deals amid wireless competition from companies like Elon Musk’s Starlink. “Tying an industry’s hands… and letting big tech run wild… is inappropriate,” Malone stated.
As for the future of media, Malone predicted all media would eventually be streamed: “Broadcasters will morph into streamers… sports investment is key because it works well across both platforms,” he said, although he cautioned about the potential impact on local programming.